Jóga je zastavení změn mysli
Yogas citta vrtti nirodhah

Otevřené lekce jógy s Pavlou Milotovou v Blovicích

Přijďte načerpat energii, udělat něco pro své zdraví a pro dobrý pocit. Dopřejte si čas sami pro sebe a přijďte na lekci jógy. "Otevřená lekce" je taková lekce, na kterou se nemusíte předem nijak hlásit - jednoduše přijďte podle svého času.

Praktikování jógy je vhodné téměř pro každého. Nezáleží na věku, pohlaví ani fyzické kondici. 

Pokud však máte výraznou hypertenzi, schizofrenii, epilepsii, máte vyhřezlé meziobratlové ploténky, akutní záněty kloubů nebo trpíte jinými závažnými onemocněními, poraďte se se svým lékařem, zda je praktikování jógy pro vás vhodné. Těhotné ženy, zvláště v prvních třech měsících těhotenství, by měly praktikování jógy se svým lékařem vždy konzultovat (viz níže).

Obecná pravidla a doporučení k praktikování jógy

Mějte na paměti, že i jógou se dá ublížit - ale neobávejte se, to vám v žádném případě nehrozí, pokud dodržíte následující pravidla:

* Dlouhodobé i akutní zdravotní problémy mi, prosím, oznamte před lekcí.

* POZOR! V těhotenství se nedoporučuje praktikovat jógu v prvním trimestru! Poté je možno cvičit, pouze pokud máte s jógou předchozí zkušenosti. Vždy se však zeptejte svého lékaře, zda se józe v těhotenství můžete věnovat. V každém případě mne o Vašem případném těhotenství informujte hned v počátku (diskrétnost stoprocentně zaručena) - neboť některé ásany nejsou pro těhotné ženy vůbec vhodné. Kromě klasických lekcí jógy zvažte i možnost navštěvování cvičení s certifikovanými lektory specializovanými na těhotenskou jógu. 

* Cca 2 hodiny před praktikováním jógy nejezte.

* Během cvičení se nedoporučuje pít. Pití při praxi jógy by mohlo narušit procesy, které jógou nastartujeme.

* Cvičte naboso, pokud vám v tom nebrání závažný důvod. V naší cvičebně bývá opravdu teplo (v zimě i v létě), takže nemusíte mít obavy, že se naboso nachladíte. Když nemáte ponožky, pak já i vy vidíme lépe zapojení všech svalů na vašich chodidlech. Navíc nohy bez ponožek na podložce nekloužou.

* Oblečení by mělo být pohodlné - stačí úplně obyčejné tričko, tílko, jakékoliv leginy, kraťasy... nejdůležitější je, abyste se cítili dobře, módní diktát neřešte.

* Před cvičením je lepší odložit šperky a hodinky, ale není to úplně nezbytné. Je důležité, abyste se vy sami cítili dobře.

* Dlouhé vlasy je vhodné svázat (ale v pozicích vleže na zádech nezapomeňte pak vlasy uvolnit).

* Ženám se nedoporučuje provádět obrácené (invertní) pozice ve dnech menstruace. Vždy na to v průběhu lekce upozorňuji.

* Při některých ásanách asistuji - to znamená dotýkám se vás. Pokud je vám fyzický kontakt nepříjemný, neobávejte se mi to sdělit - věřte, že vaše pocity pochopím.

* Každý z nás je jedinečná osobnost, každý máme jinou flexibilitu těla. Nesrovnávejme se při praktikování jógy s ostatními a respektujme své tělo. Nechme ego před vstupními dveřmi do budovy :)

* Kdykoliv v průběhu lekce se rozhodně neváhejte zeptat na cokoliv, co vám není jasné nebo co vás zajímá. Nemějte obavy, že byste tím ostatní rušili či obtěžovali - většinou to spíš bývá tak, že se chtějí zeptat na totéž.

* Nepřeceňujte své síly, nepodceňujte své zdravotní obtíže. Mějte rádi své tělo a naslouchejte mu. Věřte svojí intuici. 

* Berete-li si do cvičebny telefon, nezapomeňte vypnout zvuky. Ideálně telefon vypněte úplně (ve skutečnosti je pro vaši vlastní mysl velký rozdíl mezi tím, zda vyzvánění jen ztlumíte anebo telefon úplně vypnete).

* Moc prosím, buďte dochvilní a tím ohleduplní k ostatním.